Prefab betoncascosysteem voorziet in planbare bouw
Het volledige prefab betonnen casco van appartementengebouw de Grote Beer wordt geproduceerd, geleverd en gemonteerd door Bestcon, met constructieve verdiepingsvloeren van het Bestcon60-cascosysteem. Dat voorziet in een uiterst planbare bouw, zegt projectleider Marc van Zeijl.
“De verdiepingsvloeren zijn kant-en-klaar wanneer gemonteerd, waardoor andere partijen eronder efficiënt hun werk kunnen doen.”
Het prefab casco van de Grote Beer telt 21 bouwlagen en start op de in het werk gestorte eerste verdiepingsvloer. De prefab cascomontage begint in week 6 en loopt door tot week 40. Het totale constructieoppervlak bedraagt 17.000m². Het Bestcon60-cascohoogbouwsysteem bestaat uit massieve, voorgespannen prefab elementen die grote overspanningen mogelijk maken. De vloer rust daarbij op de wanden. Het is een volledig constructieve verdiepingsvloer.
De toplaag van schuimbeton wordt in een volgend ’treintje’ aangebracht door een derde partij en bevat alle installaties. Van Zeijl: “Deze heeft geen constructieve functie, de logistiek van de cascomontage, het aanbrengen van de installatievloeren en het werk van de installateurs zitten elkaar niet in de weg. Zo kan iedereen doen waar hij goed in is. Deze methode maakt de bouw van het casco uiterst planbaar voor alle disciplines die achter de montage volgen. Daarnaast hebben we te maken met een zeer krappe bouwlocatie. Er is ruimte voor twee vrachtwagens. Omdat wij een minimale impact hebben op het bouwterrein en alles just-in-time aanvoeren, is het gelukt hier een goede invulling aan te geven.”
PRODUCTIE OPVOEREN
De balkons worden in de betonfabriek aangestort. Alle elementen worden in de montageperiode just-in-time aangeleverd in 560 vrachten (7 tot 10 per dag). Die worden dan direct gemonteerd. Per dag wordt 200 tot 300 ton omhoog gehesen, een volumineuze logistieke operatie voor Bestcon. “Ook de prefab productie van de elementen geschiedt just-in-time; 13 miljoen kilo beton in totaal. Eris weliswaar in de nabijheid van Rotterdam een hublocatie beschikbaar voor opslag, daarvan maken wij zo min mogelijk gebruik”, vervolgt Van Zeijl. “Het gebouw wordt smaller naar boven toe, dus we beogen een verdieping per week terug te voeren naar 4 dagen. Het gebouw is helder en
efficiënt ontworpen en wij verwachten geen constructieve problemen tijdens de montage. Als de vloer eenmaal is
gemonteerd, is de verdieping eronder wind- en waterdicht en kunnen andere partijen ongehinderd verder.”
Dit artikel is verschenen in Stedenbouw van december 2022, waarin aandacht is besteed aan project De Grote Beer